START STRATEGICZNEJ INWESTYCJI NAFTOPORTU
W dniu 30 stycznia 2023 r. Zarząd Spółki zawarł umowę na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji rozbudowy terminalu Naftoport o nowe głębokowodne stanowisko przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych.
Rozpoczęcie prac projektowych to niezwykle istotny kamień milowy w realizacji przedsięwzięcia rozbudowy Naftoportu, a wypracowana już koncepcja stanowiska wkracza w fazę realizacji.
Rekordowe w ostatnich latach wyniki działalności Terminalu, w obecnej sytuacji międzynarodowej i gospodarczej, udowodniły, jak istotne jest posiadanie wydajnej infrastruktury technologicznej przeznaczonej na dostawy surowców energetycznych. Naftoport w okresie 5 lat podwoił wolumen wykonywanych przeładunków, sięgając prawie 25 mln ton w roku 2022. Na rok bieżący zakładane jest dalsze, bardzo znaczące zwiększenie przeładunków, a dalej – utrzymanie tak wysokiego poziomu na przestrzeni dekad. Wobec tego niezbędne stało się zapewnienie odpowiedniego potencjału terminalu w długookresowej perspektywie i decyzja o budowie nowego stanowiska przeładunkowego do rozładunków największych zbiornikowców, jakie mogą operować na Morzu Bałtyckim. Głównym celem inwestycji jest wzmocnienie pewności ciągłości operacyjnej oraz pełnej dostępności Naftoportu dla zgłaszanych dostaw surowcowych.
Projekt stanowiska zostanie wykonany przez firmę PPBH Aquaprojekt Sp. z o.o. z Gdańska. To zespół doświadczonych projektantów, działających od ponad 30 lat na rynku inwestycji portowych, z bogatym doświadczeniem popartym wdrożeniami, współpracujący z podmiotami działającymi w portach morskich w Gdańsku i Gdyni oraz uczestniczący w realizacji inwestycji Urzędu Morskiego.
Po rozbudowie, terminal Naftoport uzyska kolejne, szóste już stanowisko, w tym drugie przystosowane do przyjmowania wielkich zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC (o długości ponad 300 m i szerokości do 60 m, przy ich zanurzeniu ograniczonym do 15 m), co przekłada się na maksymalną partię ładunkową wielkości ok. 180 tys. ton. Praktyczne możliwości technologiczne nowego stanowiska to około 9 mln t rocznie.
Realizacja prac projektowych i całego przedsięwzięcia prowadzona jest przy współudziale Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.